Wakker worden!

Hoe bewust ben jij je van je gedachten? Dit is een onderwerp wat mij de laatste tijd veel bezighoudt. Gedachten bepalen namelijk je gevoel en je gevoel bepaald je gedrag. Wat mij namelijk opvalt is dat er veel op gedrag wordt gereageerd. Gedrag is datgene wat we zien en horen. Het is de buitenkant van iets dat gevoeld of bedoeld wordt. Maar dat wat eronder ziet of gevoeld wordt dat blijft vaak liggen. En juist daar liggen de oplossingen!

Zo herinner ik mij van een paar jaar geleden dat ikzelf een langere periode niet lekker in mijn vel zat. Ik was moe, lusteloos en zat gevangen in een continue stroom van gepieker en gedachten. Ik was druk: had veel werk liggen en die stapel werd naar mijn idee alleen maar groter en groter en ondertussen vroegen een aantal privé-omstandigheden ook de aandacht.
Ik merkte dat ik door deze omstandigheden teveel ballen in de lucht aan het houden was, daardoor druk voelde, mijn hoofd draaide overuren met als gevolg slecht slapen en moe zijn. Ik merkte het ook aan mijn lichaam: mijn onderrug was gespannen. Mijn gedrag was voor mijn gezin nou niet bepaald gezellig: ik voelde me opgejaagd en reageerde dikwijls kortaf naar man en kinderen. En ik verstopte me in mijn werk, ik kon het niet loslaten. Mijn hoofd ratelde aan een stuk door “je moet nog dit, je moet nog dat en het moet nóg beter”.

Wat ik van die periode heb geleerd is dat dat continue denken een onbewust proces is van problemen creëren. Het werkt de verkeerde kant op. Het heeft vaak niets meer met de werkelijkheid te maken. Hoe ik uit die gedachtestroom ben gestapt en een totaal andere levenshouding heb kunnen creëren is hieronder weergegeven in tips en tools voor jou:

  • Wordt wakker! En dan bedoel ik ook echt wakker. Ik heb jaren bij wijze van spreken ‘half-slapend’ mijn leven geleefd. Daarmee bedoel ik: terwijl ik de kinderen aankleedde was ik in mijn hoofd alweer met het volgende punt op mijn to-do-list bezig: ‘straks nog even de was ophangen en daarna nog  even een mailtje sturen. En ohja niet vergeten om zo mijn fiets naar de fietsenmaker te brengen’. Met andere woorden: terwijl ik mijn kind aan het aankleden was, was ik niet echt met het aankleden bezig. Het helpt enorm als je met volle aandacht doet wat je doet. Wees met je aandacht bij datgene wat je doet. Al is het van huis naar de auto lopen en het in gesprek zijn met de buurman. Doe het met aandacht! Je zult merken dat je daardoor veel meer andere dingen ook opmerkt. Want als je steeds maar in gedachten met andere dingen bezig bent, dan mis je heel veel mooie momenten. Je merkt niet op dat de overbuurvrouw naar je zwaait. Of dat er een mooie vogel in je tuin vliegt. Of dat je zoon iets prachtigs aan het creëren is of juist even jouw hulp nodig heeft. Er gaan dan zoveel waardevolle momenten aan je voorbij, dat is zonde!
  • Merk je toch dat je in je hoofd wat onrustiger bent? STOP dan en adem! Stop met waar je mee bezig bent. Ga wandelen of ga even lekker zitten, eventueel met een kop thee. Richt je aandacht op je adem. Verander er niets aan, maar laat je adem er gewoon zijn. Observeer de weg van je adem. Merk je dat je onrustig ademt: dan is dat zo. Merk het op en laat het zo. Anders ga je er weer allerlei oordelen opplakken met negatieve gedachten en gevoelens tot gevolg. Dit is een goede oefening in concentratie. Je hersenen willen namelijk heel graag iets te doen hebben en vinden deze oefening heel saai. Wat er dan kan gebeuren is dat je ongemerkt weer heel snel in gedachten bent en eindeloos piekert over gister of morgen. Dit is niet erg. Het gaat er namelijk om dat je je bewust wordt van hoe snel je in gedachten belandt. Die bewustwording is het kantelpunt! Hoe vaker jij je bewust bent van dat je in gedachten bent, hoe beter je hier afstand van kunt nemen. En weer volledig aanwezig  kunt zijn in het hier en nu!
  • Die heldere, wakkere aanwezigheid in het hier en nu maakt dat je minder snel geneigd bent in gedachten te belanden. Oordelen op situaties of mensen te plakken. Of op jezelf te plakken. Doordat je gedachten eigenlijk de hele dag dominant aanwezig zijn, denken we ook dat we onze gedachten zijn. We nemen ze klakkeloos voor waarheid aan. Het zijn vaak ook overtuigingen vanuit je verleden. Vanuit je kindertijd en jeugd. Toen waren die overtuigingen misschien wel helpend. Inmiddels ben je jaren verder en zijn die overtuigingen inmiddels enorm verouderd. Het is ook heel logisch dat je je daar niet van bewust bent. Onbewuste gedachten uit je verleden hebben nog steeds invloed op je huidige gevoelens en je gedrag. Koppel jezelf dus los van je gedachten en laat je er niet door meevoeren. Dat geeft zoveel rust en zoveel positiviteit!
  • Ik zie dat veel kinderen, jongeren en volwassen (weerbaarheids- en sociale) trainingen volgen om iets aan hun gedrag te veranderen. Daar worden vaak vaardigheden af- en aangeleerd. Het heeft echter niets met jouzelf te maken. Het is naar mijn idee hetzelfde als een boom in een vorm snoeien die jij graag wilt. Echter, die boom zal toch op een gegeven moment weer terug naar dezelfde oude vorm groeien. Waardoor je weer gaat snoeien. Zo kun je aan de gang blijven. Het beklijft ook niet. En dat is logisch, want het is oppervlakkig ‘gedoe’. Als je écht een gezonde, ‘grondige’ aanpak wilt, begin dan bij de oorsprong: je wortels. Daar bevindt zich jouw natuurlijke staat van zijn. Door allerlei overtuigingen zijn wij – volwassenen – maar ook kinderen en jongeren daar ver vanaf komen te staan. Wil jij graag weer met wakkere aandacht je dagelijks leven leven? Laat het mij weten, via linda@cirkelkindercoaching.nl
Ik ben gecertificeerd coachprofessional en begeleid kinderen, jongeren en volwassenen met spanning en overspannenheid.
Samen gaan we aan de slag om naar blijvende ontspanning, nieuwe energie en plezier in het dagelijks leven toe te werken. Helemaal passend bij jou of jouw kind. Geen oppervlakkige opvoedingstrucjes dus!
Wil je heel graag meer van dit soort out-of-the-box tips, tools en inspiratie ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief via cirkelkindercoaching.nl/inschrijven-nieuwsbrief/ Deze ontvang je dan onregelmatig in je mailbox. 
Meer info over coaching?
Neem vrijblijvend contact met mij op via linda@cirkelkindercoaching.nl of
bel 06 – 238 253 70. Dan maken we een gratis en vrijblijvende kennismakingsafspraak.

Gerelateerde berichten

Laat een reactie achter