Kom je spelen??

 

Wat een heerlijke nazomer was dat de afgelopen paar weken hè? Ik voel me echt een bofkont dat ik direct vanuit mijn praktijk het park in loop! Afgelopen week liep ik weer een rondje en ik werd tijdens deze wandeling wel erg beloond: ik kwam 4 eekhoorntjes tegen, zó leuk! Ik ben een poosje blijven staan en ik verwonderde me over de speelsheid van deze dieren: ze renden, sprongen, zaten stil, kortom één en al leven en plezier! Ik besloot ter plekke dat ik zelf ook weer meer ga spelen. Spelen is zo ontzettend belangrijk én nuttig en echt niet alleen voorbehouden aan kinderen. Maar waarom is spelen dan zo belangrijk?

Uit wetenschappelijk onderzoek* blijkt dat kinderen van nature een diepe drang tot spelen hebben. Spelen is hun manier om te exploreren; om zichzelf en de wereld te ontdekken.
Belangrijk bij spelen is dat het vrijwillig is. Als volwassen kinderen verplichten te gaan spelen of als er bijvoorbeeld een leerzaam doel aan gekoppeld wordt, is het volgens kinderen geen spel meer, dan verliest het spel zijn waarde. Bij spelen worden emoties verwerkt maar ook veel vaardigheden geoefend: er worden vaak rollen ingenomen, grenzen opgezocht en verlegd. Kinderen die spelen denken zélf na. Ze trainen hun fantasie en motivatie. Ze nemen risico’s en kleuren buiten de lijntjes. Ze leren samen te werken en oplossingen bedenken. Ervaren dat ze een probleem zelf kunnen oplossen geeft zelfvertrouwen. Vrij spelen is eigenlijk voortdurend onderhandelen en compromissen sluiten. Ik zie dat bij mijn eigen kinderen gebeuren als ze samen gaan spelen met vliegtuigen bijvoorbeeld. Ze beginnen dan eerst met het verdelen van de vliegtuigjes, waarbij er natuurlijk altijd één of twee vliegtuigen zijn die ze allebei willen hebben! Dat wordt dus onderhandelen! En als dat niet eerlijk gaat, of één van de twee speelt de baas, dan corrigeren ze elkaar.

Tja en dan leven wij in een prestatiemaatschappij. Een maatschappij waarin alles draait om kennis, cijfers en prestaties. Dan lijkt spelen niet ‘nuttig’ te zijn; gevolg is dat op veel scholen het spelen in de verdrukking is gekomen. Dat de nadruk op presteren ligt kan bij kinderen het gevoel oproepen te moeten uitblinken op school; dat voedt narcisme bij kinderen die goed presteren (ik ben beter dan de rest) of juist faalangst (ik mag geen fouten maken, goed scoren is belangrijk).
Hoewel ik genoeg spelende kinderen hoor en zie in mijn omgeving, hoor ook echter ook andere geluiden. Veel kinderen hebben na schooltijd ook nog een programma. want er moet naar bijles gegaan worden of huiswerk gemaakt worden (kennis). En het weekend bestaat vaak bestaat uit uitstapjes met het gezin. De gevolgen hiervan zijn te lezen en te horen: veel kinderen krijgen labels of voelen zich gestrest. Een zorgelijke ontwikkeling vind ik. Eentje die mij recht in het hart raakt!

Terwijl ik naar die eekhoorntjes aan het kijken was, voelde ik de diepe wens kinderen weer te laten spelen! En dan vooral buitenspelen, want daar zijn de echte avonturen te vinden! De natuur van het kind zelf aanspreken dus!

Er ontstond ineens een waanzinnig idee in mijn hoofd. Net zoals dat gaat bij de ideeën tijdens het spelen: die ontstaan gewoon. En daarmee ontstaan vaak de mooiste creaties!

Dat idee ben ik nog aan het uitwerken, maar zo gauw ik het helemaal helder heb, kun je de nieuwsbrief in je mailbox  verwachten (als je bent ingeschreven) of hier op de website via de knop aanbod.

Voor nu heb ik een paar helpende tips om je kind vrij te laten spelen (zonder scherm).

 

1.Weet je kind niets te doen en verveelt hij** zich? Mooi zo, dit is een kans! Vanuit verveling ontstaan vaak geweldige ideeën. Dus laat je kind zich lekker vervelen! Je neiging is dan misschien om suggesties te doen, maar laat je kind vooral even met rust. Heb vertrouwen dat hij uiteindelijk echt wel iets gaat doen. Iets dat vanuit hemzelf komt, van binnenuit!

2. Hoe ga je om met het gebruik van tablets, telefoons en games? Ik merk zelf in mijn gezin dat hoe ouder kinderen worden hoe groter de rol van tablets, games en telefoons wordt. Vaak wordt er dan uit verveling om een scherm gevraagd. Is dat in jouw gezin ook zo? Hoe zou je dit kunnen aanpakken?  Wat is er nodig om de schermtijd te beperken? Vaak helpt het om samen met je kind daar over te praten en afspraken over te maken.

3. Geef je kind de ruimte (in de breedste zin van het woord!) om zelf iets te bedenken en te doen. Dat betekent: geef hem het vertrouwen en de verantwoordelijkheid die bij hem en zijn leeftijd past. Spreek samen met je kind af, bij bijvoorbeeld buitenspelen waar je kind mag spelen en waar niet. Laat hem zelf ook zijn idee hierover vertellen. Maak daarbij ook meteen afspraken over het meegaan met andere vriendjes die ze buiten tegen komen. Of over het mee gaan met ‘vreemden’.

4. Veel kinderen hebben tegenwoordig ontzettend veel speelgoed. Doe wat speelgoed (niet te veel!!) waar ze lang niet naar omgekeken hebben in een leuke mand of doos en kijk wat er ontstaat!

6. Een uitvindingendoos doet het ook vaak goed: doe resten klusmateriaal zoals verbindingsstukjes, slangetjes, ijzerdraad, touw, kleine stukjes hout, tape, magneten, knijpers en paperclips bij elkaar in een doos. Hetzelfde kun je doen met een doos met kosteloos materiaal waarmee geknutseld kan worden.

5. Hou je zelf afzijdig van het spel, grijp niet te snel in. Geef hem de kans problemen of conflicten zelf op te lossen. Dat geeft zelfvertrouwen. Alleen als je kind er echt niet meer uitkomt, kun je vragen wat hij nodig heeft.

6. Laat je kind weten dat je in de buurt bent voor als hij je nodig heeft.

7. En vergeet niet dit: ga héél af en toe even stiekem kijken en geniet vooral van het spel!! Maar bemoei je er vooral niet mee 😉

 

Sta je open voor een andere kijk op gezin, opvoeding en kinderen en wil je hier meer over weten? Neem contact op met mij of schrijf je in voor de nieuwsbrief via cirkelkindercoaching.nl/inschrijven-nieuwsbrief/

*
**
Omwille van de leesbaarheid is steeds ‘hij of hem’ gebruikt in de tekst. Waar ‘hij of hem’ staat, kan uiteraard ook ‘zij of haar’ worden gelezen.

Gerelateerde berichten

Laat een reactie achter