De vicieuze cirkel: wat doen gebeurtenissen met jouw aandacht

a-single-tree-standing-4042157_640

Wat zie jij op de foto hierboven? Waar gaat jouw aandacht naar toe?

In mijn vorige artikel – rust in een drukke wereld – vertelde ik dat je altijd de keuze hebt waar jij je aandacht naar toe laat gaan. Ik schreef dat als je je aandacht richt op dat wat niet goed gaat, dat dat jou een negatief gevoel geeft. Richt je je aandacht op dat wat er al is en op dat wat je doet glimlachen, creëert dat een positief gevoel. Klinkt als een vette open deur.  Toch wil ik er in dit nieuwe artikel nog wat dieper op ingaan, omdat we zó ontzettend vaak handelen vanuit onbewuste overtuigingen. En daarmee doen we onszelf te kort!

Dagelijks hebben we te maken met gebeurtenissen waar je niet altijd grip op hebt maar die wel spanning veroorzaken. Sommige dingen overkomen je gewoon. Ziekte van een dierbaar familielid, je huisdier dat net is overleden, een collega waar je een supergoede band mee hebt opgebouwd is aangenomen bij een andere werkgever en vertrekt, je kind heeft het op de een of andere manier moeilijk op school. Zo kan je zelf ook vast veel ellende en gedoe verzinnen dat zomaar op jouw pad komt en waar jij gewoon mee te dealen hebt.

In dit soort situaties hebben veel mensen de neiging steeds hetzelfde te doen, inderdaad daar istie weer, de vicieuze cirkel!! Wij mensen gaan bijvoorbeeld afleiding zoeken. Die afleiding zie ik vaak op twee manieren gebeuren: de één stort zich helemaal op het probleem: is úren aan het googlen en boeken aan het lezen over het probleem. Vanuit de overtuiging dat als ik maar veel kennis over het probleem opdoe dan kan ik het oplossen. Daarmee zie je héél veel over het hoofd! En de ander zoekt afleiding door zich helemaal op zijn/haar werk te storten, te socializen via de smartphone of juist even helemaal weg te gaan uit de ellende door op vakantie te gaan. Zo hoef je het nare gevoel niet te voelen en is het er even niet. Inderdaad even. Want het komt daarna als een boemerang weer terug!

Allebei niet helpend!!

Wat ik je namelijk van harte aanraad is: ga er doorheen, voel het! Door steeds maar afleiding te zoeken ben je er  niet echt bij. Je bent niet echt aanwezig. En het probleem blijft diep vanbinnen irriteren. Sta eens even bewust stil. Leg je telefoon weg. Maak een wandeling. Of zet een kop thee, ga gewoon even zitten en doe niets. Helemaal niets. Laat het gevoel er zijn en ga dan niet meteen jezelf oordelend terecht wijzen dat je jezelf een jankerd vindt. Of iets dergelijks.

Ik las laatst een geweldig beeldend stukje hierover in het boek ‘Haal meer uit je dip’ van Marisa Garau:  Vergelijk het met een hond die met een touw aan een boom is vastgebonden. Hij springt op, blaft, rent vooruit en… wordt genadeloos teruggetrokken door het touw. Hij probeert het links, hij probeert het rechts, hij probeert het in cirkels. Maar het touw houdt hem vastgebonden aan de boom. Blaffen, janken, grommen, springen, worstelen: het heeft allemaal geen enkel effect. Als de hond slim zou zijn, zou hij eerst eens rustig kijken wat er precies aan de hand is. Dan zou hij zien dat het touw is vastgebonden aan de boom. Dat wegspringen de knoop alleen maar vaster trekt. De slimme hond zou niet wegspringen van de boom maar ernaartoe lopen en goed kijken hoe de knoop in elkaar zit. Hij zou de knoop voorzichtig ontrafelen en vanzelf, zonder gegrom, geblaf en geëmmer loskomen van zijn probleem. Waarna hij opgewekt weg zou trippelen en nog lang en gelukkig zou leven. 

Aan dit stukje tekst zou ik graag zelf nog willen toevoegen dat de hond ook zijn aandacht op iets anders kan richten. Hij kan voor kiezen nu hij vast zit toch even rustig te gaan zitten. Misschien ook even de paniek, de boosheid, eenzaamheid of het verdriet te voelen. Door het voelen komt er energie en spanning vrij. Het geeft letterlijk ruimte en lucht. Daarna voelt de hond zich veel meer ontspannen. Vanuit deze rust kan gaat hij beter waarnemen waar hij is. Hij neemt de omgeving van de boom in zich op, hij ziet in de verte prachtige heuvels. Hij bestudeert de dieren op de grond en bewonderd de boom, die niet echt helemaal dor en doods is maar nu hij goed kijkt ziet knoppen in de boom! Met andere woorden: hij richt de aandacht op de mooie dingen die er ook op dit moment zijn. Dat ontspant en zijn natuurlijke verwondering komt weer terug. Waarna zijn baasje (of een onverwachte voorbijganger) op een gegeven moment weer terug komt en hem losmaakt. Weg probleem!

Natuurlijk gaat het in het echte leven niet allemaal zo gemakkelijk. Het wel de moeite waard  om eens bij jezelf te onderzoeken hoe je reageert op onplezierige gebeurtenissen. Hoe ben je steeds geneigd daarop te reageren? En zou je iets van bovenstaande manier kunnen integreren in je leven?

Ik heb inmiddels in mijn werk heel wat keren mogen ervaren dat deze laatste manier echt heel fijn en helpend is! Als een kind in mijn praktijk komt met de hulpvraag om zijn explosieve boze buien te verminderen ga ik dus niet de aandacht richten op die explosieve boze buien. Ieder kind schiet dan meteen in de stress en de kramp. Logisch, want het boze gevoel is een naar gevoel. Wat veel krachtiger, effectiever en gezonder is, is het kind laten ervaren wat zijn mooie kanten zijn. Zijn talenten. Die schuiven we naar voren. Het zijn hulpbronnen om om te gaan met de triggers waardoor zijn boosheid veroorzaakt wordt. Die hulpbronnen heeft het kind al van nature in zich. Het is niks nieuws. We laten het zijn werk weer doen waardoor de boosheid vanzelf verdwijnt. Doordat we niet alleen praten, maar ook bewegen en actief bezig zijn, kind ervaart daadwerkelijk hoe krachtig, talentvol en genoeg hij is. Dit slaat hij op in zijn lichaamscellen. Zijn oude gedachten, overtuigingen en gedrag worden hiermee overschreven. Dit is blijvend. Overigens helpt dit niet allen kinderen maar ook jongeren en volwassenen.

Wil jij ook uit de vicieuze cirkel stappen? Ik kan je daarbij begeleiden. Neem contact met mij op en je kan vandaag nog een eerste passende stap zetten.

Liefs,

Linda

Coachprofessional voor overspannen kinderen, jongeren en volwassenen

 

 

 

 

 

 

 

Gerelateerde berichten

Laat een reactie achter