9 tips om de laatste weken voor de vakantie door te komen

Huilen, mopperen, weer huilen, snel aangebrand. De modus van een van mijn kinderen afgelopen week. Als je hem dan vraagt wat er aan de hand is krijg je als antwoord wheeeet… hik… niehieieiei… snik snotter snik.

Het is hier dus ook heus niet altijd huize weltevree 😉

De laatste weken van het schooljaar… De kinderen hebben het druk: juffenfeest, schoolreisje, uitjes van sport/muziekles, kamp en feestjes. En toen ik mijn eigen agenda zag was dat niet veel anders. Bbq hier en etentje daar. Afsluitingsevenement van sport of muziek. Verjaardagen die nog even voor de vakantie gevierd worden. Vakantievoorbereiding. En ga zo maar door. Herkenbaar??

Misschien merk je het ook al een beetje: je kind begint moe te worden. Moe van het schooljaar waarin er veel gepresteerd moest worden, maar ook moe door de warme en dus kortere nachten. Ook staan er allerlei uitjes en feesten op de planning. En niet te vergeten: de citotoetsen (hoe verzinnen ze het in deze tijd van het jaar!). Geen wonder dat de pijp leeg raakt! Hoe kun je als ouder zorgen dat je kind nog een béétje kan genieten van het eind van het schooljaar en niet oververmoeid de vakantie inrolt? Lees dan verder!

9 tips om de laatste schoolweken voor de vakantie door te komen:

  1. De koek is op en de pijp is leeg. Erken die gevoelens van je kind. Wat je kind juist nú hard nodig heeft, is een ouder die begrip heeft. Die zegt: “ik snap dat je niet naar school wilt want je bent moe he? Het liefst zou je lekker thuis blijven. Zullen we nog heel even lekker knuffelen?” In plaats van: “schiet op, niet zo aanstellen en zeuren, je moet gewoon naar school!” Even zwart-wit gezegd dan hè.
  2. Zorg dat je kind in de weekenden kan uitrusten. Als het even kan wat activiteiten schrappen zodat hij* redelijk fit de schoolweek door kan komen.
  3. Beperk de speelafspraken met eventueel uitleg waarom je dit doet. Jij als ouder kan overzien wat er allemaal nog op de agenda staat!
  4. Logisch maar wellicht ook lastig met warm weer: zorg dat je kind voldoende slaap heeft. Slaap is het beste medicijn. Dus hup, op tijd naar bed! En doe dat zelf ook! 😉
  5. Het aantal en de duur van de scherm-momenten in de gaten houden. Want schermtijd = geen rusttijd! De hersens van een kind zijn dan nog steeds druk aan het werk en komen dus niet tot rust. En vaak zijn ze na afloop van een schermsessie alleen nog maar hangeriger geworden.
  6. Pak je rugzak, stop er het picknick-kleed met wat drinken en een boel lekkers in (en een springtouw of voetbal o.i.d.) en ga met het gezin eens lekker picknicken in het park of bos! Jullie zullen er allemaal lekker van ontspannen en misschien zelfs mét energie weer thuiskomen!
  7. Kijk ook eens even naar de voeding. Door alle feestjes in deze tijd van het jaar en door bijvoorbeeld ook de avondvierdaagse en schoolreisje krijgt je kind waarschijnlijk enorm veel suiker binnen. Die suikerpiek wordt hoe dan ook gevolgd door een suikerdip: je kind voelt zich sloom, moe en lamlendig. Probeer deze geraffineerde suikers te vervangen door natuurlijke suikers: appel, aardbei, druiven, banaan… Hierdoor zal de suikerdip minder heftig zijn.
  8. Let er eens op hoe druk je zelf bent? Maak prioriteiten. En wat kan wachten laat je lekker even voor wat het is. Als jij ontspannen bent, is je kind dat ook!
  9. Misschien heeft je kind eerst behoefte aan een half uurtje rust als hij uit school komt. Hangen op de bank of op z’n kamer. Laat dat gewoon gebeuren. Ga mee in de flow en de behoefte van je kind en voel aan wat hij nodig heeft.

Én probeer er af en toe eens bij stil te staan hoe mooi je kind zich dit schooljaar heeft ontwikkeld!! Wat heeft hij veel geleerd! Blijft bijzonder, toch?! Vergeet daar niet van te genieten!

Ik wens jou en je gezin een mooi eind van het schooljaar!

Merk je dat ondanks alle maatregelen die je getroffen hebt er toch veel onrust is in huis? Dat je kind echt niet lekker in z’n vel zit?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief met veel out-of-the-box opvoedingstips of maak een afspraak met mij!

 

Omwille van de leesbaarheid is steeds ‘hij’ gebruikt in de tekst. Waar ‘hij’ staat, kan uiteraard ook ‘zij’ worden gelezen.

Gerelateerde berichten

Laat een reactie achter