10 tips om als gezin ontspannen het nieuwe schooljaar te beginnen

Misschien lig je op dit moment nog lekker in je hangmatje te relaxen. Je wilt er misschien nog niet aan denken, toch komt de start van het nieuwe schooljaar al in zicht. En dat betekent: de wekker zetten, plannen, een gevulde agenda, de kinderen brengen en halen van en naar school, vriendjes en sportclubs. Je eigen hobby’s en sociale activiteiten gaan ook weer van start. Voor je het weet ben je het vakantiegevoel alweer compleet vergeten en ben je als een kip zonder kop aan het rennen en vliegen om alle ballen in de lucht te houden. Hoe zat dat ook alweer met dat vakantiegevoel?! Binnen een paar weken kijk je alweer wanhopig uit naar de volgende vakantie. Veel mensen leven van weekend naar weekend en van vakantie naar vakantie.

Ik zie heel veel ouders worstelen met alle taken die op hun bordje liggen. De druk is hoog. We willen allemaal ‘de perfecte ouder’ zijn. Zie de foto’s op social media maar. En dat is iets wat onze kinderen ongemerkt meekrijgen: perfect moeten zijn en vooral geen fouten maken. Is dat hoe we willen leven? Ik vind het een ongezonde tendens. We zijn elkaar in deze prestatiegerichte maatschappij redelijk gek aan het maken! Het leven is te waardevol om op deze gestreste voet door te gaan. Je leeft tenslotte maar één keer!

Vanuit m’n hart voel ik dat een andere weg gezonder is. Dat we niet naar perfectie moeten streven maar juist naar ontspanning en verbinding. En dat we daarbij best wel fouten mogen maken. Daarom 10 tips over hoe je dat ontspannen gevoel van de vakantie vasthoudt als je weer helemaal in het school- en werkritme zit:

  • Kijk eens met een frisse blik naar jullie weekplanning. Welke activiteiten kunnen geschrapt worden zodat er meer rust en tijd voor jezelf en voor elkaar is in de week?

 

  • Hoe gaat het ochtendritueel? Nemen jullie de tijd voor een goed ontbijt of gaat het allemaal vlug, vlug, vlug? Een kwartiertje eerder opstaan geeft al zoveel meer rust!

 

  • Plan vooruit: zorg dat je de avond voordat de kinderen naar school gaan school en jij naar je werk gaat de spullen al klaar hebt liggen. Kleding, ontbijt, fruit, broodtrommeltjes en tassen. Scheelt ‘s morgens een boel stress en gedoe!

 

  • Plan na schooltijd en op je vrije middag activiteiten in met je kinderen die je ook in de vakantie deed: ga met je kinderen op zoek naar nieuwe plekjes in de buurt of in de stad en kijk wat daar te ontdekken valt. Of hang een hangmat op in huis of in de tuin. Of speel eindeloos gezelschapsspelletjes met elkaar.

 

  • Gun jezelf gewoon een vrije middag!  Zonder schuldgevoel! Want dat heb je nodig om gezond te blijven leven en er voor jezelf en je gezin te kunnen zijn! Dat lukt makkelijker als je eerst de essentiële dingen gedaan hebt. De rest kan wachten. Want er is altijd wel iets te doen in huis. Plan de essentiële taken van te voren. En plan die vrije middag ook!

 

  • Zorg dat je wekelijks (of liefst dagelijks) activiteiten inplant waar je energie van krijgt en waar je blij van wordt. Dat begint natuurlijk al bij het werk dat je doet. Zorg dat je werk doet waar je zin in hebt. Je echte leven begint niet als je vrij bent. Je echte leven gaat ook tijdens je werk door. Zorg dus dat elk moment van je leven waardevol is. Dat is niet alleen fijn voor jezelf maar ook voor je gezin!

 

  • Wees je bewust van elk moment: van een eekhoorntje die je onderweg naar je werk ziet. Een lieve opmerking van je zoon of dochter (en dat hoeft echt niet meteen op social media gepost te worden ;-))  Echt contact maken met met jezelf en je omgeving, ik noem het ook wel ‘vertragen’. Dan neem je alles beter in je op en het maakt je automatisch een dankbaar mens. En dat heeft weer een positieve weerslag op je humeur!

 

  • Een open-deur, maar toch: die telefoon hè… Die kan echt wel even zonder jou. Maak met jezelf harde afspraken over wanneer je je telefoon pakt en hou je daar ook aan. We draven nogal door in onze 24/7-bereikbaar-zijn-maatschappij… Regelmatig offline zijn helpt bij het vakantiegevoel.

 

  • Bedenk dat de eerste schoolweken voor je kind intensief kunnen zijn. Ze doen veel nieuwe indrukken op. Dat kunnen driftige buien opleveren. Of extra vermoeidheid. Calculeer dat in en bespreek samen met je kind wat het op zo’n moment nodig heeft.

 

  • Overleg met je kinderen hoe zij de invulling van de week zien. Wat zouden zij anders willen? Grote kans dat je kinderen geweldige ideeën hierover hebben!

 

Misschien heb jij ook nog tips waarmee dit lijstje aangevuld kan worden. Laat het hieronder weten!

Sta je open voor een andere kijk op gezin, opvoeding en kinderen en wil je hier meer over weten? Neem contact op met mij of schrijf je in voor de nieuwsbrief via cirkelkindercoaching.nl/inschrijven-nieuwsbrief/

 

 

Gerelateerde berichten

% Berichten (2)

Het is allemaal zo herkenbaar. Nu bewustwording en het gaan doen. Tijd voor jezelf, tijd voor je partner en tijd voor je kinderen.
En toch blijft het een uitdaging, zoveel dingen die erbij komen.
Maar de rust die we nu ervaren in de vakantie, heerlijk😊.
Al kunnen we de helft van de rust maar ervaren. Dan ben ik een blije moeder.
Bedankt Linda voor de tips👍

Wat een mooie reactie Elfrie! En dat je nu rust ervaart en je daar bewust van bent is al super waardevol. Fijn dat je daar van kan genieten! Lekker in het nu blijven. En hoe het volgende week of later gaat zie je dan wel. Ik wens je van harte een rustig nieuw schooljaar toe! Liefs Linda

Laat een reactie achter